Saturday 25 February 2017

Cabaran dari dunia Cina ke dunia Melayu

Saya seorang pelakon cina yang berasal dari Pulau Pinang, saya memang tidak boleh bertutur dalam Bahasa Melayu tapi tulisan ok sikit. Malam sebelum keputusan SPM keluar, saya mimpi Bahasa Melayu saya FAILED dan terpaksa meninggal Amerika Syarikat untuk balik Malaysia resit subject BM. Takutnya… but luckily I passed. Time tu, saya happy sangat belajar teater kat Fortuna, North California. Tapi… akhirnya saya dipaksa balik ke Malaysia juga atas sebab… banyak sebab… lagi kali saya ceritakan ya. 


10 tahun selepas tu, saya sambung belajar teater dan kali ini… di Malaysia...kat ASWARA (Akademi Seni Budaya Dan Warisan Kebangsaan). Sewaktu audition, saya diminta memperkenalkan diri dalam BM, satu line ja saya boleh cakap…the rest semua dalam Inggeris. Para lecturer risau sangat nak ambil saya sebab pemahaman Bahasa Melayu saya lemah sangat…takut nanti saya tak dapat ikut dalam kelas.

Jadi, bagaimana saya boleh survive?


# 3 Tidur dengan orang Melayu!



Jangan salah faham, maksud saya tidur sebilik dengan adik-adik berlain kaum di asrama. Setiap hari bangun cakap BM, sebelum tidur cakap BM, mimpi dia orang pun I dengar BM… buat assignment tak ingat perkataan Melayu tu, tanya ja... Baca skrip Melayu tak faham maksud, tanya ja… jawapan ada pilihan lagi. Haha...


Buka puasa bersama. Kami selalu kongsi makanan…rindu pula!


Jatuh masa latihan, balik ke bilik asrama ada guru urut lagi. Best kah…


# 2 Bergaul rapat dengan classmate yang tidak jual ikan! 


Pensyarah- Cik Rosminah Tahir bawa kami pergi tonton teater kat Istana Budaya.

Faham kan? Maksud kata classmate saya tidak selfish. Dia orang yang selalu tolong saya dalam setiap critical circumstances. Yang paling saya ingat, ujian vocal dimana saya harus bermonolog panjang dalam BM. Time tu, saya memang dah hafas 3 hari 3 malam, tapi time exam, saya panic gila pabila lupa satu perkataan dan saya terus jam kan sana…. Lecturer bagi peluang kedua, tapi I masih tak ingat dan terpaksa gagalkan saya. Then, classmates Melayu I tiba-tiba bersuara dan minta lecturer cuba fahamkan gadis cina ini yang terpaksa hafas bulat-bulat dan tak mampu ad-lib semacam dia orang mampu. Buka tu saja, dia orang bagi bantuan dengan body-language dan sokongan moral kepada saya. Sebenarnya tip yang dia orang cuba sampaikan kepada saya tidak membantu saya secara langsung, tapi sejenis letupan kasih sayang yang membuat otak dan lidah saya tiba-tiba bergerak dan ingat balik semua dialog panjang saya. Pelik betul... kan?


# 1 Upah Google Translate Bergerak!

I never met someone who can read my mind... I would say she is so far the only one who has the ability to do so. First year in Aswara will be a huge disaster without her. She knew perfectly which word, which line...which I don’t quite understand (from the lecture or from anyone who's speaking BM to me) and she will translate to me immediately. Besides that, she’s also my information provider...wait kenapa tiba-tiba switch to Inggeris pula... 

Mei tak akan jadi BEST STUDENT dan DEAN LIST tanpa sahabat ni. I lari pergi cari dia lepas menerima award ni, I cakap: “Sri, I want to share this award with you...” 


Kalau saya Hang Li Po, dia lah Tun Perpatih yang selalu jaga Li Po kat Istana Melayu. Nama abang ini Faez. Dia senior Mei yang setiasa sanggup keluarkan masa untuk bincang/ tunjuk ajak Mei dan jadi tutor BM Mei. Bila Mei berlakon dalam teater klasik Melayu, dia ajar Mei pronounce word by word; yang dibawah ni buktinya. 


To perform in a Malay play, I will need two sets of papers, the play’s script (with English translation) and Bahasa Melayu articulation work sheet. 


Dan ini hasilnya... saya berlakon dalam teater klasik-Double Bills Strindberg yang bertajuk PARIAH. 




"We’re colourful. It’s a weird word to use to describe people, but we really are. We come in all range of characters: hardworking to playful, boring to exciting, crazy to down-to-earth. Some of us dream big, some of us are happy with the little things. Some of us want to save the world, some of us just want to save some money." By Samuel Goh.


Two years and counting in National Academy of Art, Culture & Heritage had changed my perceptive and made me treasure my national identity now.



















No comments:

Post a Comment